Wartościowanie stanowisk pracy to obiektywny proces kreatywnego określania złożoności, trudności i wymagań treści pracy na danym stanowisku i ustalenie jej relatywnej wartości dla firmy. Sens wartościowania stanowisk pracy przedstawia poniższy schemat:
Wartości pieniężne są jednym z fundamentalnych instrumentów kierowania pracownikami dlatego konieczne jest obiektywne wyznaczenie motywacyjnego wynagrodzenia za daną pracę opartego na profesjonalnych i sprawdzonych w praktyce metodach organizatorskich. Wartościowanie stanowisk pracy to jedno z podstawowych narzędzi organizatorskich możliwych do zastosowania w procesie tworzenia sprawiedliwych i motywacyjnych systemów wynagradzania pracowników różnych podmiotów gospodarczych, instytucji i organizacji.
Zasadniczym celem procesu wartościowania powinno być określenie wymagań treści danego stanowiska pracy (trudności, złożoności, odpowiedzialności, wymaganych kompetencji) i ustalenie relatywnej wartości punktowej ocenianego stanowiska. Wartość punktową danego stanowiska można przeliczyć na wartość pieniężną, W wyniku przeprowadzonej oceny można dokonywać zmian w tabelach płacowych lub taryfikatorach kwalifikacyjnych lub określać kierunki tych zmian w przyszłych okresach.
Proces wartościowania stanowisk pracy powinien przeprowadzić zespół wewnętrznych specjalistów ze wsparciem konsultantów zewnętrznych. Projekt wartościowania stanowisk pracy powinien być realizowany wg poniższej sekwencji:
Na podstawie wyników wartościowania stanowisk pracy można budować adekwatny do stopnia trudności i złożoności stanowisk pracy taryfikator kwalifikacyjny oraz tabelę wynagrodzeń. Ze względu na specyfikę różnych podmiotów gospodarczych nie można powielać wyników wartościowania stanowisk pracy uzyskanych w jednym podmiocie
i przenosić go wprost do innego podmiotu gospodarczego.
W ostatnich latach zespół konsultantów OTREK T&C zrealizował wspólnie z zespołami specjalistów wewnętrznych firm kilka projektów wartościowania stanowisk pracy (głownie dla firm samorządowych i prywatnych firm produkcyjno-usługowych), których wyniki wartościowania posłużyły do zmian w systemach wynagradzania i motywowania pracowników jak również do projektowania strategii i polityki personalnej na następne lata.