Przeciwdziałanie mobbingowi

Cena:

299 zł (Netto)

Prowadzący dr Henryk Szymański i psycholog Kinga Truś
Przeciwdziałanie mobbingowi

Terminy i miejsce szkolenia

Data szkolenia Miejsce
07.06.2023 On-line
20.06.2023 On-line

Masz pytania?

Opis szkolenia

Cele szkolenia:

  • Nabycie wiedzy z zakresu definiowania pojęcia mobbingu, dyskryminacji, ich źródeł oraz objawów.
  • Nabycie wiedzy oraz umiejętności pozwalających na rozróżnienie mobbingu, dyskryminacji od zachowań prawidłowych.
  • Nabycie wiedzy oraz umiejętności w zakresie przeciwdziałania różnym formom przemocy psychicznej
    w środowisku pracy.
  • Nabycie wiedzy dotyczącej rozróżniania konfliktu wynikającego z bieżącej współpracy od konfliktu o charakterze mobbingowym.
  • Nabycie wiedzy oraz umiejętności w zakresie stylów i sposobów reagowania na sytuacje konfliktowe mogące być uznane za dyskryminację lub mobbing.
  • Doskonalenie umiejętności z zakresu budowania otwartych relacji z pracownikami na bazie asertywnej komunikacji.

Program szkolenia

1. Definicja mobbingu: identyfikowanie, zapobieganie i reagowanie (w tym na dyskryminację),

 1.1 Zachowania wskazujące na mobbing, czyli co na pewno jest mobbingiem?

    • oddziaływania wpływające negatywnie na proces komunikowania się osoby mobbowanej – kryteria, objawy, skutki.
    • oddziaływania wpływające negatywnie na stosunki społeczne osoby mobbowanej – kryteria, objawy, skutki.
    • oddziaływania wpływające na negatywną percepcję osoby mobbowanej w otoczeniu – kryteria, objawy, skutki.
    • oddziaływania wpływające na pozycję zawodową osoby mobbowanej – kryteria, objawy, skutki.
    • oddziaływania wywierające szkodliwy wpływ na zdrowie osoby mobbowanej – kryteria, objawy, skutki.

 1.2 Reagowanie i zapobieganie zachowaniom o charakterze mobbingowym i dyskryminacyjnym. 

    • asertywna komunikacja oparta na komunikacie „Ja”
    • asertywna komunikacja oparta na informacji zwrotnej.
    • asertywna komunikacja w wyrażaniu poleceń, próśb.
    • asertywna komunikacja w trakcie trudnych rozmów z pracownikami.
    • asertywna komunikacja w ocenie pracy pracownika i reagowaniu na jego samoocenę (w sytuacji, gdy odbiega ona od oceny przełożonego).
    • asertywna komunikacja w bieżącej pracy z zespołem pracowników oparta na otwartej wymianie opinii, poglądów, odmiennych punktów widzenia.

2. Jak odróżnić zwykły konflikt interpersonalny od tych o charakterze mobbingowym.

Konflikt. Definicja. Źródła. jako źródło mobbingu i jego przejawy. Modele reagowania na konflikt.

    • natura konfliktu.
    • elementy stanowiące podstawy konfliktu: indywidualne predyspozycje, normy i psychologia zespołu, stereotypy i uprzedzenia, władza.
    • konflikt twórczy, ukryty, antagonistyczny, oparty na zemście.
    • konflikt interpersonalny a konflikt o charakterze mobbingowym.
    • style reagowania na konflikt: walka, unikanie, kompromis, współpraca, dostosowanie się – kiedy, i jak stosować?
    • indywidualna percepcja konfliktu i pozycje życiowe a konflikt: model analizy transakcyjnej -  osobiste nastawienie i pozycje życiowe jako źródła i sposoby reagowania na konflikt. 
    • algorytm mediacji jako konstruktywne narzędzie komunikacji i rozwiązywania konfliktów.

 3. Regulacje prawne związane z mobbingiem oraz konsekwencje prawne związane z tym obszarem.

  • Prawna definicja mobbingu – analiza jej elementów składowych
      • mobbing a nakaz wykonywania obowiązków pracowniczych:
      • mobbing a obowiązek wykonywania poleceń pracodawcy,
      • mobbinga a obowiązek dbałości o dobro zakładu pracy i jego mienie,
      • mobbing a obowiązek przestrzegania tajemnicy,
      • mobbing a obowiązek przestrzegania zasad współżycia społecznego
    • obowiązki i odpowiedzialność pracodawcy związane z przeciwdziałaniem lobbingowi
    • roszczenia pracownicze z tytułu mobbingu
          • zadośćuczynienie,
          • odszkodowanie,
          • problem ciężaru dowodu w postępowaniu dotyczącym mobbingu.
  • mobbing w orzecznictwie sądowym.

Harmonogram szkolenia

09.00 - 10.30  Zajęcia - aspekty psychologiczne
10.30 -  10.45 Przerwa 
10.45 - 12.15  Zajęcia - aspekty psychologiczne
12.15 - 12.30  Przerwa
12.45 - 14.15  Zajęcia - aspekty prawne

Szkolenie w wymiarze 6 godz. dydaktycznych

Zapisz się online

W celu zapisania się na szkolenie prosimy o wypełnienie poniższych informacji.

Chcę otrzymać fakturę
Ta strona internetowa chroni twoją prywatność poprzez przestrzeganie EU General Data Protection Regulation (RODO). Nie wykorzystujemy Twoich danych w żadnym celu, na który nie wyrażasz zgody. Prosimy o zgodę na korzystanie z anonimowych danych, aby poprawić jakość korzystania z naszej witryny. Polityka cookies